Ga onmiddellijk naar de inhoud

Onze klanten informeren

Onze diensten toegankelijker en beter beschikbaar maken

We proberen ervoor te zorgen dat onze hoofdzetel en regionale antennes goed toegankelijk zijn, vooral voor mensen met beperkte mobiliteit of met een handicap. Als het voor een werkgever of zijn mandataris moeilijk is om een van onze regionale antennes te bereiken, dan komen wij naar hem toe.

Volledige, actuele en persoonlijke informatie verstrekken

We streven er voortdurend naar om onze klanten zo goed mogelijk te informeren. Daarom nemen we initiatieven om alle informatie over onze diensten bij een zo breed mogelijk publiek te verspreiden. We doen dit bij voorkeur digitaal. Maar ook werkgevers die niet elektronisch werken, verliezen we niet uit het oog. Zij kunnen de hulp inroepen van de inspectiediensten in onze regionale antennes om hun verplichtingen te vervullen.

Websites

Algemene informatie over onze rol en onze opdracht zijn te vinden op onze eigen RSZ-website. Ook statistische gegevens publiceren we daar.

Een ander belangrijk informatiekanaal is het portaal van de sociale zekerheid. Daar krijgen werkgevers en hun mandatarissen een individuele en beveiligde toegang tot informatie die hen persoonlijk aanbelangt. Ze vinden er ook algemene en technische instructies, en programma's die hen helpen om hun aangiften te doen.

Administratieve instructies

Een belangrijk onderdeel van het portaal zijn de Administratieve Instructies : een elektronische publicatie die werkgevers, dienstverrichters en sociale secretariaten informeert over wie bijdragen verschuldigd is en in welke mate.

Daarnaast bevatten de Administratieve Instructies ook uitleg over:

  • de verplichtingen van werkgevers tegenover de RSZ en de verschillende stelsels van de sociale zekerheid, en
  • de inhoudelijke aspecten van de onlinediensten (Dimona, DmfA, Capelo) die werkgevers moeten gebruiken.

Over de Instructies overleggen wij met de FOD Sociale Zekerheid. Op die manier proberen we verschillen in interpretatie van de Instructies bij alle betrokken overheidsdiensten te voorkomen.

De administratieve instructies RSZ bijwerken

De Administratieve Instructies worden ieder kwartaal bijgewerkt. Reglementaire nieuwigheden, wijzigingen of actualiseringen voor een specifiek aangiftekwartaal worden in de tekst opgenomen.

Er zijn vier soorten bijwerkingen:

De administratieve instructies RSZ bijwerken
Type Beschrijving
Nieuw Integratie van nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving
Recurrent Terugkerende aanpassing van grensbedragen, jaarbedragen en percentages (indexaanpassingen, jaarlijks vastgestelde percentages)
Info Aanpassing van meer algemene informatie
Corona Beschrijving en toelichting van maatregelen genomen tijdens de COVID-19-crisis

De wijzigingen worden duidelijk gemarkeerd in de tekst.

Bijwerkingen in 2024

De volgende figuur toont de evolutie van het aantal bijgewerkte onderdelen in de afgelopen jaren. Vanaf 2022 worden ook de tussentijdse instructies mee opgenomen in het overzicht om een idee te geven van de impact van de coronamaatregelen en indexeringen ten opzichte van de gewone bijwerkingen en verduidelijkingen.

Tabel Administratieve Instructies
Info Nieuw Recurrent Corona
2020/1 17 19 22 8
2020/2 24 4 22 25
2020/3 15 5 2 16
2020/4 11 1 1 23
2021/1 15 22 18 13
2021/2 21 10 1 24
2021/3 12 4 14 23
2021/4 5 2 18 9
2022/1 35 33 35 13
2022/2 27 10 26 9
2022/3 23 6 26 4
2022/4 10 15 30 3
2023/1 9 41 35 0
2023/2 12 23 4 0
2023/3 12 18 6 0
2023/4 10 18 17 0
2024/1 12 29 31 0
2024/2 19 12 19 0
2024/3 11 17 14 0
2024/4 37 1 3 0

Terugkerende aanpassingen zoals de jaarlijkse percentages van het Fonds Sluiting Onderneming en index- en jaarbedragaanpassingen, zijn kenmerkend voor een 1ste kwartaal. Daarnaast was er ook nog een indexoverschrijding in april 2024.

Maar in 2024 lag de nadruk vooral op de totstandkoming van nieuwe regeringsmaatregelen en de uitvoering ervan. Er werden verscheidene nieuwe flexi-jobmaatregelen ingevoerd, zoals het verstrengen van de voorwaarden voor het uitoefenen van een flexi-job. Zo werden er beperkingen ingevoerd voor flexi-tewerkstellingen bij een verbonden onderneming of bij dezelfde werkgever in kwartaal T. Verder werd een controle op een mogelijke arbeidsvolumedaling geïmplementeerd in het kader van een bijkomende prestatievoorwaarde.

Het toepassingsgebied van de flexi-jobs werd ook enkele keren uitgebreid en de mogelijkheid tot een opt-in en opt-out werd voorzien. Daarnaast werd de bijzondere bijdragevoet verhoogd en werden een aantal bijkomende bepalingen over het flexi-loon opgenomen, zoals het instellen van een maximum flexi-loon.

Het jaar 2024 stond ook voor een groot deel in het teken van e-GOV 3.0. Een eerste pilootproject, Flexi at work, werd uitgewerkt en in productie gebracht.

Verder waren er nog:

  • de hervorming van de kleinevergoedingsregeling voor kunstenaars (WITA), vanaf 1 januari 2024;
  • een nieuwe methode voor de verrekening van het vertrekvakantiegeld vanaf 1 januari 2024;
  • de verhoging van het GGMMI volgens het IPA op 1 april 2024, met impact op de grenzen van de werkbonus;
  • de opsplitsing van de werkbonus in 2 componenten, vanaf 1 april 2024, om een aangepaste berekening van de fiscale werkbonus mogelijk te maken;
  • de verhoging van het loonplafond van de zeer lage lonencomponent van de structurele bijdragevermindering, vanaf 1 april 2024;
  • de verlenging tot en met het 3de kwartaal 2024 van de werknemersbijdragevermindering gepensioneerden in de zorg (vrijstelling van de werknemersbijdrage voor gepensioneerden in de zorg) en daarna tot en met het 4de kwartaal 2024;
  • de uitsluiting van het prijzengeld van betaalde sportbeoefenaars uit het loonbegrip onder bepaalde voorwaarden.

In het 3de kwartaal werd de instructie voor het systeem van doorschuiven van vakantiedagen bij (o.a.) ziekte gedeeltelijk opgeschort. De directie Reglementering werkte hiervoor enkele voorlopige instructies uit in afwachting van de vereiste wetgeving.

Ter voorbereiding van 2025 werd ook de aanzet gegeven voor bijkomende regelgeving rond nieuw beleid, zoals:

  • een verdere uitbreiding van het systeem van flexi-tewerkstelling;
  • de invulling van de 20%-regeling voor de Vlaamse kinderopvang;
  • de implementatie bij de RSZ van de nieuwe wetgeving sekswerk onder arbeidsovereenkomst;
  • de nieuwe NACE-codificering vanaf 2025;
  • een verlenging van de maatregel gepensioneerden in de zorg (vrijstelling van de werknemersbijdrage).

Tijdig post beantwoorden en attesten afleveren

We stellen alles in het werk om post binnen 20 werkdagen te beantwoorden. Blijkt die termijn niet haalbaar, dan sturen we in elk geval een ontvangstbewijs en bezorgen we een stand van het gevraagde onderzoek.

Klachten behandelen en procedures aanpassen

We registreren en analyseren alle klachten die we ontvangen. De klachten komen binnen via onze eigen diensten, het contactcenter van de sociale zekerheid en de federale ombudsman.

We analyseren de vraag en de gevolgde procedures, en waar nodig nemen we maatregelen om fouten recht te zetten.

Aantal en oorsprong van de klachten

In 2024 ontvingen we 162 rechtstreekse klachten. Via de federale ombudsman waren er 10 klachten.

Samenwerken met mandatarissen

Een goede samenwerking met de mandatarissen draagt in grote mate bij aan het waarborgen en verhogen van de kwaliteit van aangiftegegevens die de RSZ ontvangt. Met dit voor ogen hebben we verschillende overlegstructuren opgezet.

Elk kwartaal organiseren we een informatiesessie voor erkende sociale secretariaten en dienstverrichters. De DmfA-aanpassingen voor het betreffende kwartaal en de vooruitzichten voor de volgende kwartalen worden er voorgesteld. Alle andere nieuwigheden die van belang zijn voor de mandatarissen, zoals wijzigingen in de regelgeving, de aanpassing van bestaande onlinediensten of de ontwikkeling van nieuwe diensten, worden er ook vermeld. Deze sessies vormen ten slotte een ideaal uitwisselingsplatform.

Daarnaast houden we ook tweemaal per kwartaal een beperkt overleg met de Unie van erkende Sociale Secretariaten. Tijdens deze vergaderingen hebben we het meer in detail over de lopende projecten en de eventuele praktische problemen die zich hebben voorgedaan. We kaarten ook richtlijnen voor de toekomst aan.

Het aanbod aan statistische gegevens uitbreiden

De RSZ beschikt over heel wat cijfers over de tewerkstelling in België. De meeste daarvan staan op de op de pagina tewerkstellingsstatistieken van de website van de RSZ , en zijn te raadplegen in een interactieve toepassing of in de vorm van downloadbare bestanden.

Behalve over de 'reguliere' loontrekkende tewerkstelling, bieden we ook statistieken over bijzondere statuten zoals uitzendarbeid, studentenarbeid of flexi-jobs.