Ga onmiddellijk naar de inhoud

Adviseren en toezicht houden

Werkgevers adviseren

De RSZ-inspectiediensten ondersteunen werkgevers en mandatarissen door hen te adviseren bij de toepassing van de sociale wetgeving en het opstellen van hun aangiften.

Zo informeren ze werkgevers, werknemers, hun vertegenwoordigers of hun mandatarissen over de wetgeving, die voortdurend in beweging is. Voor een deel vervullen ze die informatieopdracht vanuit de provinciale kantoren. Raadpleeg de lijst van provinciale kantoren op de website van de RSZ .

Inspectieopdracht

De RSZ-inspectie heeft als opdracht onderzoeken uit te voeren bij de werkgevers om na te gaan of zij de socialezekerheidsreglementering correct toepassen.

In 2024 werden in totaal 38.922 onderzoeken bij werkgevers uitgevoerd.

Evolutie van het totaal aantal onderzoeken 
Totaal aantal afgesloten onderzoeken
2021 41.726
2022 36.848
2023 40.127
2024 38.922

De RSZ-inspectie heeft een dubbele rol. De dienst voert zowel onderzoeken uit ter ondersteuning van de kerntaken van de RSZ als openbare instelling van sociale zekerheid als onderzoeken in de strijd tegen sociale fraude. Het gaat dan over vormen van sociale dumping, economische en sociale uitbuiting, georganiseerde fraudenetwerken en de zogenaamde social engineering.

Aantal onderzoeken - adviseren en toezicht houden / strijd tegen sociale fraude
Afgesloten onderzoeken - adviseren en toezicht houden Afgesloten onderzoeken - strijd tegen sociale fraude Totaal aantal afgesloten onderzoeken
2022 11.773 25.075 36.848
2023 17.835 22.292 40.127
2024 18.105 20.817 38.922

Ondersteuning van de kerntaken

Traditionele onderzoeken

In het kader van de ondersteuning van de kerntaken richt de aandacht van de sociaal inspecteurs zich op de eerder traditionele inspectieonderzoeken naar onder meer zwartwerk en fictieve aangiften.

Deze onderzoeken kunnen gebeuren op eigen initiatief op basis van de opsporing van bepaalde gegevens, of het gevolg zijn van een onderzoeksaanvraag die uitgaat van een andere dienst binnen de RSZ of van een externe dienst. Wanneer het onderzoek wordt aangevraagd door een andere binnendienst gaat het vaak over werkgevers die hun DMFA-aangifte niet tijdig hebben ingediend

Oorsprong van de fraudeonderzoeken
Oorsprong Aantal onderzoeken
Aanvragen afkomstig van buiten de RSZ (andere inspecties, samenwerking met andere inspecties, auditoren, enz.) 232
Onderzoeken uitgevoerd ter ondersteuning van andere diensten van de RSZ (behalve niet-ontvangst DmfA) 4.773
Onderzoeken bij niet-ontvangst van DmfA 10.318
Onderzoeken op initiatief van de inspectie (opsporing, technische en financiële controles ESS, enz.) 2.782
Totaal 18.105

De onderzoeksopdrachten gebeuren in de verschillende activiteitssectoren. Het aantal onderzoeken staat in verhouding met het aantal werkgevers binnen de sector en het risico op het vaststellen van inbreuken op de aangifteplicht

Aantal fraudeonderzoeken – Gecontroleerde sectoren
Sectoren Onderzoeken
Accommodatie en maaltijden 4.363
Handel; reparatie van auto's en motorfietsen 3.549
Bouwnijverheid 3.212
Vervoer en opslag 1.359
Administratieve en ondersteunende diensten 962
Verwerkende industrie 831
Gespecialiseerde, wetenschappelijke en technische activiteiten 783
Overige diensten 733
Gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening 440
Kunst, amusement en recreatie 307
Informatie en communicatie 297
Openbare administratie 289
Vastgoedactiviteiten 227
Landbouw, bosbouw en visserij 212
Onderwijs 200
Financiële activiteiten en verzekeringen 165
Activiteiten van huishoudens als werkgevers; niet-gedifferentieerde activiteiten van huishoudens... 91
Slecht gedefinieerde activiteiten 36
Productie en distributie van water; afval- en afvalwaterbeheer en sanering 25
Productie en distributie van elektriciteit, gas, stoom en gekoelde lucht 10
Extraterritoriale activiteiten 8
Winningsindustrie 6
Totaal 18.105
Aantal onderzoeken – Soorten onderzoeken
2023 2024 Evolutie
Andere onderzoeken 290 194 -33%
Sociale dienstverrichters - financiële, administratieve, technische ...controles 1588 2047 29%
Onderzoeken naar gefailleerde werkgevers (behalve ontbrekende DmfA bij de curatoren) 4470 5188 16%
Onderzoeken bij openbare besturen 480 397 -17%
Ontbrekende DmfA bij de curatoren 1402 1590 13%
Ontbrekende DmfA bij niet aangesloten ESS, of die een rechtstreeks bezoek bij de werkgever vereisen 5293 4522 -15%
Ontbrekende DmfA bij sociale dienstverrichters 4312 4167 -3%
Totaal 17835 18105 2%

Een werkgever kan het voorwerp uitmaken van verschillende onderzoeken van verschillende oorsprong. Het is dus mogelijk dat in hetzelfde jaar verscheidene onderzoeken over dezelfde werkgever worden afgesloten.

Als gevolg van die onderzoeken zijn er in 2024 voorstellen gedaan tot regularisatie van bijdragen voor een totaalbedrag van 105.300.000 euro. Het gaat hier niet om werkelijk geïnde sommen, maar om bedragen die de inspectie voorstelt om te boeken.

Nieuwe werkgevers

Voor de nieuw ingeschreven werkgevers dient het controlebezoek zowel om te informeren als te controleren. In 2024 werden 931 onderzoeken afgesloten. De werkgevers die bezocht werden, situeerden zich in belangrijke mate binnen de horeca, de handel en de bouw.

Deze onderzoeken geven de inspecteurs doorgaans een goed beeld van de problemen van startende werkgevers. Zo blijkt er nog steeds een grote behoefte te bestaan aan correcte informatie. Vaak gaat die verder dan de specifieke bevoegdheden van de RSZ-inspecteurs. Zo krijgen de inspecteurs nog steeds heel wat vragen in verband met de verplichtingen rond het arbeidsreglement en de gelegenheidsarbeid. De bevoegde inspectiediensten worden systematisch van deze vragen op de hoogte gebracht. Andere diensten uit het netwerk van de sociale zekerheid, zoals het Federaal agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris), worden dan weer in kennis gesteld van het ontbreken van een polis voor arbeidsongevallen of van andere verplichtingen.

Bij werkgevers die onder het toepassingsgebied vallen, stellen de inspecteurs geregeld vast dat ze niet of onvoldoende op de hoogte zijn van hun verplichtingen op het vlak van de aangifte van werken en de hoofdelijke aansprakelijkheid voor sociale schulden van medecontractanten (Artikel 30bis en 30ter van de RSZ-Wet’).

Onderzoeken bij de publieke sector

Openbare besturen maken maar zelden fouten te kwader trouw. Afwijkingen zijn eerder het gevolg van de complexiteit van de wetgeving of het technische karakter van de socialezekerheidsaangifte. Goede informatie kan dus veel fouten voorkomen. Het persoonlijke contact tussen inspecteurs en personeelsdiensten in de publieke sector draagt daartoe bij. Zowel de snel wijzigende reglementering als het personeelsverloop bij de lokale en andere openbare besturen maken een regelmatig contact noodzakelijk. Op het terrein detecteert en analyseert het Inspectieteam Openbare Besturen fouten en zoekt het, waar nodig, in overleg met de sociale secretariaten, naar oplossingen.

Op 1 januari 2025 waren er 1.937 lokale besturen in België. Dit aantal verandert voortdurend omdat er vooral in Vlaanderen veel herstructureringen zijn: fusies van gemeenten, oprichting van welzijnsverenigingen (zorgbedrijven), hervormingen van de provincies enzovoort. Een belangrijke taak van het Inspectieteam Openbare Besturen is het coachen van de lokale besturen bij deze herstructureringen.

Naast de lokale besturen zijn er ook nog 681 andere openbare besturen en 1.405 kerkfabrieken.

In 2024 voerden we 366 controles uit bij openbare besturen. De verificatie van de zogenaamde Capelo-zones, die nodig zijn voor de berekening van de pensioenen, maakte deel uit van deze controles.

Toezicht op de sociale dienstverrichters

Toezicht op de erkende sociale secretariaten

Erkende sociale secretariaten zijn vzw’s die zijn opgericht door een representatieve werkgeversorganisatie. Ze vervullen de patronale formaliteiten voor werkgevers die bij hen zijn aangesloten.

Een erkenning als sociaal secretariaat wordt toegekend of ingetrokken door de minister van Sociale Zaken. Die baseert zich daarvoor op een verslag van de inspectiedienst van de RSZ. Erkenning houdt voordelen in, zoals het exclusieve recht om de verschuldigde bijdragen van aangesloten werkgevers te innen. Maar ze brengt ook verplichtingen met zich mee. Het is op de naleving van die verplichtingen dat de inspectiedienst van de RSZ toezicht houdt.

Aantal werkgevers aangesloten bij een erkend sociaal secretariaat

In 2024 was 83,5% van de werkgevers aangesloten bij een erkend sociaal secretariaat (ESS).

Van de werkgevers die de inspectie controleerde, waren er 37,6% aangesloten bij een erkend sociaal secretariaat.

Werkgevers aangesloten bij een ESS
2023 2024
Aangesloten 84,19% 83,50%
Niet-aangesloten 15,81% 16,50%
Percentage van de onderzoeken bij aangesloten werkgevers
Werkgevers Percentage
Aangesloten 37,64%
Niet-aangesloten 62,36%

Als gevolg van controles bij de erkende sociale secretariaten in 2024, werden nog 874 extra onderzoeken voortgezet bij werkgevers van wie we geen aangifte ontvingen.

Het toezicht op de activiteiten van erkende sociale secretariaten krijgt concreet vorm via systematische controles, waarbij wordt nagegaan of:

  • erkende sociale secretariaten de informatie van de werkgever correct gebruiken om de sociale documenten en de aangiften op te stellen (technische controles),
  • erkende sociale secretariaten de bedragen die de werkgevers aan hen hebben overgemaakt, correct en tijdig doorstorten aan de RSZ (financiële controles),
  • de niet-ontvangst van aangiften niet te wijten is aan een onregelmatigheid van het erkende sociaal secretariaat (stilzwijgerscontrole) en
  • erkende sociale secretariaten nog voldoen aan alle wettelijke voorwaarden voor erkenning (administratieve controles)
Aantal uitgevoerde onderzoeken bij erkende sociale secretariaten

In 2024 werden er globaal 7.866 onderzoeken uitgevoerd bij de erkende sociale secretariaten. De volgende tabel geeft een meer gedetailleerd overzicht per type van onderzoek.

Aantal uitgevoerde onderzoeken bij erkende sociale secretariaten
Type onderzoek 2022 2023 Evolutie
Stilzwijgers 4.312 4.167 -3%
Technische controles 1.179 1.744 48%
Financiële controles 25 25 0%
Administratieve controles 25 25 0%
Dossiers onderzocht in het kader van financiële controles 1.894 1.905 1%
Totaal 7.435 7.866 6%

Belang van de 'kwaliteitsbarometer'

Voor de verschillende onderzoekstypes (stilzwijgers-, technische, financiële en administratieve controles, en ook controles op anomalieën) gelden specifieke indicatoren en subindicatoren. Per controletype gelden minimale kwaliteitsnormen.

Sommige van de deelcontroles kunnen pas uitgevoerd worden nadat alle DmfA-aangiftes van een vorig kalenderjaar volledig verwerkt zijn.

Toezicht op de niet-erkende sociale dienstverrichters

Niet-erkende sociale dienstverrichters zijn mandatarissen die in naam van en voor rekening van werkgevers verplichtingen op het gebied van sociale zekerheid vervullen. Maar ze zijn niet erkend door de minister en hebben dus ook niet dezelfde rechten als de erkende sociale secretariaten. In tegenstelling tot de erkende sociale secretariaten mogen ze de titel ‘sociaal secretariaat’ niet voeren en geen bijdragen innen.

We voeren bij de niet-erkende dienstverrichters gelijkaardige controles uit als bij de erkende sociale secretariaten (met uitzondering van de financiële controles), gebaseerd op dezelfde indicatoren en subindicatoren van de kwaliteitsbarometer van de erkende sociaal secretariaten.