Wat is e-government?
Informatie doorgeven, een uitkering of een attest aanvragen. Met de overschakeling naar een digitale manier van werken kunnen we veel van die administratie elektronisch afhandelen – snel, gemakkelijk en doeltreffend.
Moderniseren
E-government veronderstelt forse investeringen in IT. Daarbij is het niet altijd eenvoudig om het juiste tempo te vinden. Ook burgers en ondernemingen moeten immers de kans krijgen om zich aan te passen.
Meer dan bits en bytes
Toch is e-government veel meer dan bits en bytes. Het vraagt vooral om een andere houding en organisatie. Zo betekent e-government ook:
- klantgericht denken,
- administratief vereenvoudigen,
- onze eigen processen versoepelen,
- de gegevensuitwisseling met andere instellingen herzien.
Klantgericht denken
Bij het opzetten van nieuwe e-governmentprojecten proberen we klantgericht te denken. Hoe kunnen we ons zo organiseren dat burgers en ondernemingen er het meeste baat bij hebben?
Wilt u voorbeelden van onze klantgerichte instelling? Lees dan de pagina over klantentevredenheid in dit jaarverslag.
Administratie vereenvoudigen
E-government gaat gepaard met een vereenvoudigde administratie. Werkgevers voeren hun gegevens één keer in. Wij hergebruiken die gegevens zo vaak mogelijk, niet enkel binnen de RSZ, maar ook binnen het volledige netwerk van de instellingen van sociale zekerheid.
Dankzij e-government komt er een einde aan de papieren gegevensuitwisseling.
Onze eigen processen versoepelen
E-government betekent dat de overheid haar eigen werking tegen het licht houdt en waar nodig bijstelt.
Bij de RSZ hebben we die boodschap begrepen. In de afgelopen vijftien jaar is onze organisatie sterker veranderd dan in de vijftig jaar daarvoor.
Gegevensuitwisseling verbeteren
E-government is tweerichtingsverkeer. Burgers en ondernemingen leveren gegevens, maar ze krijgen er ook iets voor terug. Zo maken we bij de RSZ graag gebruik van digitale media om burgers snel en duidelijk te informeren, bijvoorbeeld over hun sociale rechten.
Werkgevers kunnen via diverse onlinediensten cruciale gegevens raadplegen, zoals de loongegevens van hun werknemers of de overheidsmaatregelen waarvan ze kunnen genieten. Zo krijgen ze ook veel meer dan vroeger zicht op wat er met hun gegevens gebeurt.
Onze principes
De bedoeling van e-government is dat onze klanten en partners er beter van worden. Daarom houden we bij elk nieuw e-governmentproject de volgende principes aan:
- de uitkeringen en rechten van burgers mogen niet worden aangetast,
- de loonkosten van werkgevers mogen niet omhooggaan,
- andere instellingen van de sociale zekerheid moeten evenveel informatie van ons krijgen als voorheen, en
- we respecteren de rol van alle actoren in het ruime netwerk van de sociale zekerheid.
Ten dienste van de sociale sector
De nieuwe onlinediensten die we bij de RSZ ontwikkelen, delen we met zoveel mogelijk andere overheidsinstellingen. Een paar voorbeelden:
- De gegevens van de twee belangrijkste RSZ-aangiften, Dimona en DmfA, worden door andere instellingen van sociale zekerheid gebruikt om sociale rechten toe te kennen.
- De gegevens uit Limosa stelt de RSZ via de onlinedienst Dolsis ter beschikking van overheidsdiensten binnen en buiten de sociale zekerheid. Onder andere de inspectie maken er in hun strijd tegen fraude graag gebruik van.
- Alle gegevens van werknemers die niet in België werken, maar onderworpen blijven aan de Belgische sociale zekerheid, komen terecht in WABRO. Die onlinedienst wordt aan RSZ-werkgevers, sociaal secretariaten en dienstverleners aangeboden via een beveiligde toegang. Werkgevers en hun vertegenwoordigers kunnen online hun aanvragen indienen en de documenten worden elektronisch behandeld en afgeleverd via de e-Box Enterprise.
Lees meer over onze aangiftetoepassingen in de rubriek Aangiften registreren en controleren.
De RSZ als coördinator
In de loop van de jaren hebben we heel wat kennis opgedaan over e-government. Die ervaring helpt ons om richting te geven aan projecten waarin we met anderen samenwerken.
ASR
ASR staat voor ‘aangifte van sociaal risico’. ASR is een onlinedienst waarmee werkgevers melden dat een werknemer niet meer in staat is om te werken, bijvoorbeeld door ziekte, ongeval of werkloosheid.
Over ASR is er regelmatig overleg. Werkt de onlinedienst nog zoals het hoort? Hoe kunnen we hem nog verbeteren? We vragen het onder meer aan werkgevers en sociale secretariaten.
De RSZ stuurt dat overleg en houdt de technische ontwikkeling nauwlettend in de gaten. Daarbij putten we volop uit de ervaring die we met e-government hebben opgedaan.